Skip to content

Groupon en boble?

July 28, 2011

Groupon er historien om selskapet som gikk fra 0 til 350 millioner dollar i omsetning på 2 år. Grunnleggeren Andrew Mason (28) er pågrunn av dette en av verdens rikeste. Groupon ble grunnlagt pga tilfeldigheter. Det var ingenting som tilsa at det var et marked for dette. I dag er det heller ingen ting som tilsier dette.

Konseptet er i utgangspunktet genialt. Tilbud har alltid, og vil alltid tiltrekke forbrukere. Tilbud er som en magnet som på mennesker. Men hvor lenge er det attraktivt? Hvor lenge holder forbrukerne ut?

Jeg mener, hvor attraktivt er det egentlig å motta flere mail hver dag om nye “spektakulære tilbud? Når vil dette bli regnet som spam av forbrukerne? Groupon har vokst seg store gjennom utallige oppkjøp. Uten disse oppkjøpene ville det vært mange flere aktører på markedet. Groupon har også brukt opp mye av det de har tjent på oppkjøp, noe som betyr at de først i 2011 ser grønne tall.

Groupon sitt poblem nå er at antall nye aktører fortsatt er stort. Men i motsetning til før er disse aktørene så store at de ikke lar seg kjøpe opp. Det er internasjonale aktører som Google, Facebook, Yahoo og Microsoft som alle vil ha en bit av kaka. Og da har jeg ikke nevnt de lokale. I Norge finnes det pr i dag minst 5 aktører. Gule Sider er en av dem.

                                           

Så tilbake til spørsmålet mitt. Når det i fremtiden finnes 20 – 30 aktører. Hvem klarer å følge med? Hvem vil frivillig motta alle disse mailene? Og er virkelig markedet så stort? Min umiddelbare tanke er at ikke alle kan overleve. Det er et marked for tjenestene. Små butikker og restauranter kan vinne mye på å prøve ut groupon. Og til en viss grad vil forbrukere ha behov for en slik tjeneste. Men kun til en viss grad.

Jeg ser for meg at antall aktører vil reduseres drastisk (les: konkurs). Samtidig vil de gjenværende aktørene i større grad jobbe med de etablerte sosiale nettverkene. Facebook har i så måte en stor fordel ved sin tjeneste (antall brukere + Facebook places). Det samme gjelder Google. Vi vil nok også se tredjeparts nettsider som spesialiserer seg på å gjøre kupongtjenester mer tilgjengelig (tenk: apps).

Så hva skjer nå? Min spådom er at oppkjøpene fortsetter. Hvem blir kjøpt opp? De minste. Hvem er de minste? Blant annet Groupon.

Kopi av Groupon?

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: