Skip to content

Å være representert på et nisje sosialt nettverk nettverk

August 3, 2011

Alle bedrifter hører at det er viktig å være på de store nettverkene. Facebook, Linkedin, Youtube og Twitter. Jeg skal ikke prøve å motbevise det, for det er helt riktig. Men jeg vil gjøre oppmerksom på at det finnes andre nettverk der ute som kan fungere 10 ganger bedre for den rette bedriften.

Et nisje nettverk er et sosialt nettverk på linje med Facebook. Men mens Facebook er et nettverk for “alt og alle”, fokuserer nisje nettverkene på mindre grupper i samfunnet. Det kan være en spesiell idrett, en musikktype, vin eller mat. Stort sett alt du finner på større nettverk som Facebook. Forskjellen er at disse nettverkene har brukere som virkelig brenner for interessen sin. Brukere som logger inn kun for å kommunisere over denne ene delte interessen. Derfor kan det være mye lettere å oppnå en troverdig og relasjonsbyggende kontakt. Personene du har kontakt med er i mye større grad relevante til din bedrift.

De siste årene har antall nisje nettverk eksplodert. Grunnen til det er at det er veldig enkelt å lage. For 1000 kr i året kan hvem som helst danne et sosialt nettverg via tjenester som Buddypress og Ning. Derfor ser vi at slike nettverk dukker opp over alt. 

Eksempler på “nisje” sosialt nettverk:

Footbo

Tilsvarende nettverk finnes det mange flere av. I tillegg er det verdt å merke seg at diskusjonsforum (som diskusjon.no) fortsatt er store. Mange forbrukere tar fortsatt kjøpsbesluttninger med bakgrunn i hva de leser og diskuterer på diverse forum.

Det er derfor viktig å forstørre perspektivet sitt. Få en oversikt over markedet. På lik linje med andre markedskampanjer er det viktig å evaluere alternativene opp mot hverandre. Nå det kommer til valget av den sosiale kanalen er det viktig å vurdere følgende:

– Hvor befinner kundene mine seg (hvilken tjeneste bruker de)

– Hvilkene sosiale kanaler finnes det innen mitt området?
– Hva er andres erfaringer (se gjerne til utlandet)
– Hva er hensikten og målet med kommunikasjonen over sosiale medier?

Ved å gå gjennom disse punktene har bedriften din et mye bedre utgangspunkt. Istedenfor å “gå med alle andre” på Facebook og Twitter kan det altså lønne seg å velge noe annet. Spesielt Facebook er kjent for å være veldig generelt. Å ha 400 venner på Facebook kan i gitte situasjoner være dårligere enn å ha 29 venner på et nisje nettverk. Nettopp fordi Facebook har mye støy i form av “venner” og “fans” som når alt kommer til alt egentlig ikke er interessert.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: