Skip to content

Er du en Muggle eller Geocacher? (sosial GPS skattejakt)

August 24, 2011

Er du klar over at du går under kallenavnet “muggle” innenfor visse sosiale grupper? Det stemmer. Og pass på, de sniker seg rundt over alt. Både ute i skogen, på fjellet og i byen.

Det høres kanskje merkelig ut. I realiteten handler det om et harmløst sosialt spill som alle kan delta på. Geocaching heter det. Kort fortalt handler dette om å finne “skatter”. Altså, en sosial skattejakt. Deltakerne tar utgangspunkt i nettsiden www.geocaching.com. Her kan man søke seg frem til et ønsket sted (f. eks Oslo). Det dukker da opp en liste med ulike geografiske steder (knyttet til GPS punkter). Ved disse punktene skal det ligge en hemmelig skatt. Poenget er å finne den.

Når et medlem har valgt sitt mål, og mottat GPS punktene kan jakten starte. Akkurat som at skattejegere var avhengig av skattekart for mange hundre år siden, er “Geocachere” avhengig av GPS. Deres nøkkel til suksess innen GeoCACHING.

Når alt kommer til alt må man likevel lete med øynene. Det vil si at om skatten skal være plassert på et kjøpesenter får du ikke vite eksakt hvor. Derfor gjelder det å ikke vekke for mye oppmerksomhet under letingen. “Muggles” (altså mennesker som ikke er på skattejakt) kan fort bli mistenksomme for personer som krabber rundt på alle fire i bokhandelen, merkelig nok.

Skatten kan utarte seg som hva som helst. Et fellestrekk er at den nesten alltid inneholder en loggbok. Denne brukes som bevis på at du har vært der. Når skatten er funnet bærer turen tilbake til start. Altså nettsiden (kan evt kalles skattekammeret?). Her deler brukerne erfaringer, bilder, tips. Her finner man rangeringer og oversikt over deltakernes profiler. Hvem har f. eks funnet flest skatter innad i vennegjengen?

Så hvem spiller Geocaching? Alle typer mennesker. Men et fellestrekk er gjerne at samtlige er glad i naturen. Aktive mennesker. Det er spill hvor deltakerne må tenke samtidig med at de bruker kroppen fysisk. Medlemmene er engasjerte i oppgavene, noe som på mange måter gjør dette aktuelt for markedsførere. Spillet, eller i mange tilfeller sporten er tilgjengelig for alle. Det er gratis å bli medlem, og gratis å laste ned appen. GPS er som oftest en integrert del av moderne telefoner, så potensialet er stort.

For å spille Geocaching trenger du GPS og internett. Med fordel også et par gode sko…

Interessant for fler enn bare bedrifter og markedsførere

 På samme måte som at Turorientering  handler om naturopplevelsen fremfor det å simpelthen finne “poster” ute i naturen, handler GeoCACHING om “veien dit”. Om opplevelsen. Det sosiale aspektet ved å finne skatten. For det er sosialt. Medlemmene deler erfaringer, turoppleveleser, hjelper hverandre. Knytter bånd. Det er et sted hvor nettverk bygges og hvor mennesker med felles interesse blir kjent med hverandre. De bygger et sosialt nettverk sammen.

 Grunnen til at jeg dedikerer et helt innlegg til denne tjenesten er delvis pga av at det er en utrolig morsom tjeneste, og delvis at dette kan være veldig interessant for bedrifter (om de behandler mediet riktig). Her er det en brukerbase som er 100% dedikerte. De vet hva de vil og hvor de vil (håper de hvertfall). Dette er brukere som er aktive og som med stor sansynlighet gir bedriften din mye oppmerksomhet om de stoler på deg (og får noe tilbake). Som med andre medier er det dog viktig å trå varsomt. Ingen er glad i påklistret reklame. Det gjelder for Facebook så vel som Twitter. Reklame er i mange tilfeller kjedelig, og medlemmer krever gjerne en solid porsjon tilbake for å gi deg oppmerksomheten sin.

En løsning ville vært at en bedrift selv plasserer ut skatter. At bedriften blir med på leken. Svært aktuelt f. eks for bedrifter/ butikker innen friluft og sport. Å plassere ut gavekort eller liknende. En skatt som faktisk har en reel verdi. En skatt som kundene dine virkelig jobber for. Et virkelig engasjement. Hva med Freia Kvikklunsj? Kanskje de skulle kjørt en kampanje hvor det er førstemann til å finne et gavekort på et års forbruk av sjokolade? Eller hva med nye ukjente merker som har lite ressurser til reklame. Kostnaden er kun egne produkter, og nedsiden er liten.Et annet eksempel er turistnæringen i Norge. Her velger jeg å la dere komme med forslag…

Et siste tips. Geocaching er helt nytt i Norge, men opplever kraftig vekst. Om det er et tidspunkt man skal prøve dette som kommunikasjonskanal er det nå.

Litt fakta om Geocaching:

– Det finnes over 1 million “skatter”.

– Navnet “muggles” bygger på Harry Potter. I J.K. Rowling sitt univers er “muggles” navnet på ikke- magikere. Dvs vanlige mennesker.

– Ble testet første gang i Mai, 2000. Dette året ble GPS på internasjonalt plan kraftig oppgradert, og tillot svært presise avstands målinger. Dave Ulmer var på mange måter grunnleggeren da han ved en tilfeldighet ville teste nøyaktig hvor presise målingene var. Han gjemte en gjenstand ute i skogen og postet GPS koordinatene på et nettforum og spurte om leserne kunne finne den. Resten er historie.

– Brukerne deltar gratis, men kan betale for et “premium” medlemskap for å åpne flere muligheter.

– Brukerne legger selv ut skattene.

 

Det skilles mellom:

– En geocache (boks med ulikt innhold)

– En virtuell cache (inneholder ingen fysiske ting. Kan være et utsiktspunkt. Medlemmene tar bilde og laster det opp på nett som bevis).

– Travelbugs (en gjenstand som skal tas med videre. F. eks har personene som plassere den ut en mål om at den skal nå et bestemt sted i USA)

Film som forklarer Geocaching

Nyttige linker:

http://www.geocaching.com/default.aspx

http://www.gcinfo.no/

http://en.wikipedia.org/wiki/Geocaching

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: