Skip to content

“The next big internet thing” – Høst 2011

September 21, 2011

“After social, we go mobile”


Hvis du i 2001 visste at sosiale medier kom til å bli så stort som det er i dag,ville du tenkt tanken om å lage et eget sosialt nettverk? Det virker så enkelt når man ser tilbake i tid. Se på Facebook. Hvorfor kom ikke jeg på ideen? Hvorfor lagde ikke jeg Facebook? For å finne svaret er det bedre å se frem i tid enn bakover. Akkurat nå sitter det grundere på et lite kontor og lager den neste Facebook. Den neste Google eller kanskje noe enda større? Noe enda mer revolusjonerende… De er mikroskopiske nå, gigantiske om få år. Så hva slags tjeneste er dette? Hva er det vi bruker om 10 år. Hvilken tjeneste har vi i tankene når vi om 10 år tenker irritert at “hvorfor lagde ikke jeg det der?”

Det er viktig å se inn i fremtiden både som bedrift og forbruker. Bedrifter kan ha stor nytte av å prøve ut nye innovasjoner. Se på tjenesten Oviahr som et eksempel (nedenfor). Ved å følge med i utviklingen kan bedrifter relativt raskt opparbeide seg konkurransefortrinn både innen markedsføring og med tanke på intern organisering.

Nedenfor har jeg laget en oversikt over relativt ukjente sider som har potensialet til å vokse seg store. Noen dekker sine egne nisjer, mens andre er så generelle at hvem som helst kan bruke det. Fellesnevneren er at de alle på sine egen måte har mulighet til å forandre sin bransje. Enten det er snakk om mote, musikk, jobbmarkedet eller noe annet. God lesning!

Nettsider:

1. Kickstarter – www.kickstarter.com En crowdfundingside. Siden sentrer seg rundt oppstart av bedrifter eller prosjekter (f. eks et filmprosjekt). Har du en god idé kan du få penger av medlemmene. I kompansasjon vil medlemmene motta produkter, få navnet sitt påskrevet i rulleteksten etc. Kanskje den neste Twitter blir finansiert gjenom Kickstarter?

Hvorfor er dette så genialt? Fordi tjenesten revolusjonerer hverdagen til grundere. Under oppstart av bedrifter har gjerne grundere sin egen visjon for hvordan tjenesten skal være. I mange tilfeller er det svært vanskelig å viderebringe slike visjoner på en god nok måte for å få med investorer. Kickstarter lar ikke bare entrepenører teste sin egen idé blant forbrukere, de lar dem samle inn penger slik at de kan realisere ideene sine selv med 100% eierskap. Dette kan føre til at flere ideer blir realisert. Fra idé til virkelighet. Vil tjenesten “ta av”? Den har allerede begynt å ta av (men kun i USA).

 

2. Oviahr – www.oviahr.com – Et virkelig genialt konsept som lover mye for fremtidens jobbintervjuer. Tjenesten lar bedrifter utføre jobbintervjuer over nett.

Hvorfor er dette så genialt? Fordi tjenesten med enkle grep gjør intervjuprosessen lettere, mer effektiv og billigere for både bedrift og jobbsøker. En vinn- vinn situasjon. Den er spesielt aktuell for selskap som utfører flere intervjuer for samme stilling.

 

3. WIWT – www.wiwt.com – “What I Wore Today”. Et lovende sosialt nettverk for klær og mote. Startet av bloggeren Poppy som 1. januar 2010 begynte å legge ut bilder av klær hun hadde på seg. Målet var å ta et bilde vær dag slik at hun kunne vise klærne fra alle de 365 dagene av 2010.  Av dette kom inspirasjonen. Siden går ut på å ta bilde av klærne sine og publisere dette på nett. Jeg valgte å kategorisere siden under nettsider, selv om hovedfokuset er tjenestens mobilapplikasjon. Tjenestens funksjoner gjør det mulig å “like” antrekk samt å kommentere.

Hva som gjør at WIWT havner såpass høyt på lista er inntektsmodellen. En sentral funksjon er nemlig at brukere kan “tagge” bildene med merker/ brand. La oss si at du har hatt på deg nye Nike sko i dag. På bilde tagger du da dette. Og for å gjøre det enda bedre kan brukere “tagge” butikken klesplagget ble kjøpt, samt adresse. Det betyr at butikker og merkevareprodusenter potensielt her har en perfekt markedskanal. Men først må jo siden bli en “hitt”.

Hvorfor er dette så genialt? Fordi tjenesten på en fantastisk måte inkluderer bedrifter og merkevarer i en unik interaksjon med brukeren.

4. Grubhub – www.grubhub.com – Portal for “takeout” mat. Denne tjenesten er pr i dag kun tilgjengelig for amerikanske kunder, og er foreløpig relativt små i internasjonal sammenheng selvom den begynner å bli noen år gammel. Målet deres er å på sikt å forandre hvordan man bestiller takeout mat. Brukere taster inn adresse og type mat. Tjenesten finner da automatisk aktuelle aktører. Man vil da få opp restaurantene sine menyer. Deretter kan man legge igjen en ordre.

En fin tjeneste for å lettere få oversikt over, og sammenlikne mat- tilbydere. Forbrukere kan også klare seg med en konto, slik at man slipper å registrere flere ulike kontoer hos ulike aktører for å bestille mat. For mindre restauranter er dette en veldig fin måte å kunne tilby online bestilling uten å måtte utvikle egen nettside.

Hvorfor er dette så genialt? Fordi man samler alt på et sted. Hvorfor ble kjøpesentere i sin tid populært? Fordi mennesker er effektive dyr. Vi liker å sammenlikne og vi liker å være trygge. Denne tjenesten gjør det like enkelt å trygt å bestille mat fra Peppes Pizza som fra et ukjent gatekjøkken du aldri har hørt om før.

 

5. Branchout – www.branchout.com – “Linkedin på Facebook”. Tjenesten er allerede veldig populær i blant annet USA. Via deres Facebook applikasjon slipper man å forlate Facebook. Noe man ikke kan si om LinkedIn. Mens man i Linkedin må bygge opp et nettverk fra scratch (sannhet med modifikasjoner), er nettverket i Branchout allerede bygget gjennom Facebook. Tilgjengeligheten er med andre ord bedre.

Hvorfor er dette så genialt?: Fordi brukere virkelig får brukt sitt sosiale nettverk i en profesjonell kontekst. Om man f. eks har 400 venner i sin sosiale “Facebook- sirkel” representerer dette faktisk opptil 300 – 400 bedrifter og organisasjoner. Branchout lar deg utnytte dette slik at det blir lettere å se hvilkene muligheter som finnes innad i sitt eget nettverk.

 

6. Ticketometerwww.ticketometer.com – En tjeneste som henter inspirasjon fra Groupon. De vrir litt på oppskriften og fokuserer på konserter. Grunderne fikk ideen da de savnet en Groupon tjeneste for salg av konsert billetter. Konseptet er enkelt. Som artist kan du sette opp en konsert et egendefinert sted og dato. Artisten setter en minimumsgrense for antall publikum (f. eks 100). Hvis 100 billetter blir solgt vil konserten bli holdt. Hvis det ikke blir solgt 100 billetter blir konserten avlyst. Publikum betaler kun om det faktisk blir konsert.

Hvorfor er dette så genialt? Fordi tjenesten åpner for mindre kjente artister å arrangere konserter og å tjene penger. Ved å ta i bruk Sosiale medier har artister her en plattform som gir dem 100% kontroll i interaksjonene med fans. Særlig i et marked som blir stadig tøffere for artister er dette et konsept som på mange måter kan revolusjonere en hel bransje.


7. Mykea – www.thisismykea.com – Er et konsept hvor du på nett kan redesigne IKEA møbler. Tjenesten startet med visjonen om å gjøre IKEA møbler personlig. På nettsiden kan du velge og vrake i IKEA møbler. Når du har funnet en utvalgt kan du så bruke Mykea sitt designprogram for å redesigne etter eget behov.

Hvorfor er dette så genialt? Først og fremst fordi det er morsomt og veldig enkelt. Man trenger ikke å være et design geni for å bruke tjenesten. Alle kan ta den i bruk. Ved enkle skritt kan man kjøpe noe som virkelig passer inn med resten av interiøret. Vil tjenesten “ta av”? Jeg tipper at den vil ta av. Likevel er det verdt å merke seg at ideen er lett å kopiere. Om IKEA selv velger å utvikle en slik tjeneste vil MyKea slite. Et alternativ da er å utvide til andre møbelprodusenter i tillegg til IKEA.

 

8. Gilt Groupwww.gilt.com – Nok en tjeneste som henter inspirasjon fra Groupon. Denne fokuserer på reise og eksklusive klær til en relativ rimelig pris. I USA har denne tjenesten på kort tid blitt veldig populær


9. Squareupwww. squareup.com – Har du noen gang opplevd at du vil kjøpe noe, men at butikken/ selgeren ikke mottar betaling via kort? Det ønsker SquareUp å gjøre noe med. Tjenesten er utviklet av Twitter grunnlegger Jack Dorsey. Hvorfor er dette så genialt? Fordi det gjør det mulig for “alle” å tilby betaling via kort. Mange butikker har selv i dag ikke nok ressurser til å kunne tilby betaling via bankkort (spesielt innad i USA). SquareUp forandrer på dette.

 

En annen video som viser potensialet i fremtidens betalingsløsninger (ikke relatert til Squareup)

 

10. Ustreamwww.ustream.com – Live tv på nett. Tenk å i fremtiden kunne streame live tv fra mobilen, til en hel verden. Om man ser langsiktig på det er denne tjenesten genial. Å ha mulighet til å streame live video fra mobilen til hele verden vil kunne gi fantastiske muligheter. I dag er tjenesten begrenset til å kunne publisere live video via pc, og kun laste opp via telefon. Men én gang i fremtiden vil de fokusere på mobil. Og da har vi en klar førsteplass i Ustream.

Hvorfor er dette så genialt? Video er veldig populært på nettet, det har Youtube vist. Å følge med på hva som skjer i sanntid er også populært, det har Facebook newsfeed bevist. Hva om man da kan vise video i sanntid? Tenk å sette seg ned i sofaen, slå på tven og få “live” bilder fra konserten til favorittartisten din. Du har 500 ulike mobilkameraer å velge mellom. Om du vil ha et annet utsiktspunkt er det bare å skifte kamera. Genialt.

 

11. Musicnodeswww.musicnodes.no – Relativt ny norsk tjeneste. Dette er en musikktjeneste som lar bloggere (og nettsider generelt) ha musikkplugins via iframe. Disse pluginsene lar sidens besøkere streame musikk gratis, mot at en reklameannonse kommer opp over låtvalgene.

Hvorfor er dette så genialt? Fordi tjenesten gjør det mulig for bloggere og nettsider å tilby brukere merverdi på en lovlig måte. Nettsider vil samtidig tjene penger på reklameannonser. En vinn- vinn situasjon for artist, annonsører, brukere og tilbydere. Vil tjenesten “ta av”? Ja med stor sannsynlighet. I denne bransjen er det likevel verdt å gjøre oppmerksom på at ideen er lett kopier bar. F. eks Spotify vil være i en god posisjon for kopi, evt oppkjøp med tanke på at dette ville vært en god inntekts modell og markedsførings kanal som kan integreres med deres nåværende tjeneste.

 

 

Mobil applikasjoner

Mobil applikasjoner finnes det mange av. Mobilen vil uten tvil prege nettvanene i fremtiden. Mobilen er alltid tilgjengelig, noe som gjør den svært ettertraktet. En ting som er verdt å ha i tankene fremover er personvern. Pr i dag har vi relativt slappe regler innen dette området. Det kan fort endres i fremtiden.

Jeg har kun valgt to områder for mobil apps (geolokasjon og nyhetsstrøm). Det har jeg gjort bevisst da dette er de områdene som har et størst “skala” potensial. Geolokasjon og nyhetsstrøm er også de tjenestene de mest populære tjenestene bunner ut i. 

1. Zite/ Flipboard (og Propeller)

Hvorfor er dette så genialt? Fordi på en somløs måte integrerer disse appene nyheter fra egne prefererte nettsider sammen med din sosiale nyhetsstrøm. Den dekker mange av brukernes behov på en effektiv, moderne og integrerende måte. Vil tjenesten “ta av”? Tjenestene har på mange måter tatt av allerede. Likevel er det mange “men”. Google lanserte i uke 36 (2011) sin egen tjeneste kalt Propeller. Det betyr at det finner 3 aktører med et relativt identisk produkt. Den neste tiden vil mest sannsynlig preges av høy konkurranse. Med høy konkurranse øker mest sannsynlig også kreativiteten. Med andre ord; produktene er langt fra ferdig utviklet, og i linje med at mobil telefoner og nettbrett stadig blir mer utbredt vil vi kanskje se at tjenester som dette tar over avisenes egne apps. Hvorfor kun lese én avis når du kan har mulighet til å lese alle?

 

2. Geolokasjon

Jeg har lagt alle Geolokasjon tjenester under én fane da bransjen som helhet har en veldig usikker fremtid i form av hva som faktisk fungere, og hva som ikke fungerer.

  • Gowallawww.gowalla.com -Tjenesten er på ingen måte ny. Men som andre har de innsett at de må fokusere på andre områder enn hva deres tidligere konsept gikk ut på. Gowalla satser nå på å bli en interaktiv tjeneste for turister, og går med det bprt fra forretnings modellen til Foursquare. Dette blir veldig spennende, og om 3 år buker du kanskje Gowalla aktivt som en reiseguide gjennom Manhattans jungel.
  • Foursquare – www.foursquare.com -Veldig mange trodde Foursquare kom til å bli den nye store tjenesten. Selv om tjenesten har en god del faste brukere ble den aldri veldig kommersiell. Mye tyder også på at “tradisjonell” innsjekking ikke er like ettertraktet som man håpet på. Facebook kopierte i sin tid Foursquare med tjenesten Places. Den er i dag lagt ned grunnet liten interesse. Som Gowalla må nok Foursquare fokusere på andre områder enn de gjør pr i dag.
  • Fribihttp://blog.fri.bi/ – Hvorfor er dette så genialt? Det er morsomt, enkelt og (litt) innovativt. Hent litt inspirasjon fra Groupon, litt fra finn og litt fra Foursquare. Tilsett litt egen kreativitet og du har Fribi. En tjeneste utviklet av det norske kommunikasjons byrået Jimmy Royal. Jeg tar hovedsaklig tjenesten med da den er et godt eksempel på hvor enkelt ting kan gjøres. Vil tjenesten “ta av”? Det er meget vanskelig å si. Fribi ble lansert i 2011 og med det 100% fersk. Om de skal vokse er de avhengig av flaks (lett kopibar) og dyktighet (utvide relativt kjapt). Det er alltid vanskelig å dømme en tjeneste som er så “ung”. Men det er også vanskelig å ikke se potensialet i tjenesten. Om man opparbeider en god brukerbase er det bare fantasien som setter begrensningen for hva som kan integreres av funksjoner.Når vil tjenesten “ta av”? Innen et år eller aldri.
  • Geocaching – www.geocaching.com – En tjeneste som best kan kalles en digital skattejakt. Ved hjelp av GPS skal brukere finne “ting” ute i naturen.  Sjekk gjerne min bloggartikkel om tjenesten. Her tar jeg et omfattende overblikk over hva tjenesten er, hva den kan brukes til og hvorfor den er morsom. Link: https://socialteamplay.wordpress.com/2011/08/24/er-du-en-muggle-geocaching/.

Tjenestene over er kun en veldig liten andel av antall geolokasjonstjenester. Geolokasjon kan brukes nesten innen alt mulig, og fremtiden er interessant innen dette området. En idé som umiddelbart dukker opp er at det på sikt vil dukke opp et behov for å samle alt dette under et tak. Slik at man har komplett oversikt over hva man kommuniserer til omverdenen. Med så mange tjenester som finnes er det vanskelig å holde oversikt over alle “check- ins”. For alt kan jo bli registrert, enten det er bilde, film, statusmelding eller en kommentar. Kanskje den fiktive tjenesten http://www.mylocations.com er en fremtidig revolusjonerende tjeneste? Noen som har lyst til å prøve?

 

 

 

 

 


Om du er interessert i å lære mer om noen av tjenestene si gjerne fra. Mange av tjenestene tar i bruk ny teknologi, og vi vet at det kan være mye å sette seg inn. Vi svarer gjerne på spørsmål via Facebook/ Twitter eller kommentarfeltet under.

 

 

 

 

 

 

Eldre konspeter/ nettsider som pr i dag begynner å ta av

Spotify (+Facebook) – Spotify er på ingen måter en ny tjeneste i Skandinavia. Men de er nye i en internasjonal sammenheng. Pr i dag har de heller ikke tjent de store pengene, men har levd på såkalte “angel investors”. Dette er investorer som er villig til å investere penger i håp om at de har funnet den neste store tingen (the next big thing). Spotify og “engle- investorene” rykker stadig nærmere målet. 22 Septemper 2011 kan på mange måter være en ny tidsregning for Spotify. Da lanseres samarbeidet med Facebook, og USA blir med det et marked. Social music here we come! Mye mulig vil Spotify forandre musikkbransjen helt?


Klout – Den allerede fire år gamle tjenesten (2011) Klout er strengt talt ikke noen nyhet lenger. Men de er fortsatt i vekstfasen. Brukerbasen er hovedsaklig sentrert til USA, men vokser stadig også i andre land.  Tjenesten handler å gi poeng til brukere basert på deres aktivitet på sosiale medier. Ut fra dette vil Klout vurdere deres klout- score. Dette er en måte å måle brukeres “sosiale medier intelligens”. I USA bruker mange bedrifter Klout for å finne frem til de forbrukerne med mest innflytelse. Som alle andre markedsførere vil man jo gjerne påvirke dem som igjen har evnen til å påvirke andre. Man følger jo gjerne jungeltelegrafen innen sosiale medier.

Tjenesten er relativt fersk, og mens mange er veldig positive, finnes det vel så mange som er kritiske. For hva er egentlig fasiten på å måle brukeres sosiale (medier) intelligens? Og er det etisk riktig? Et Amerikansk kjøpesenter hadde for en tid tilbake åpent salg for alle. For alle med en Klout score over 40 vell og merke. Vil de som utelates bli negativt påvirket slik at totalresultatet faktisk blir negativt, ikke positivt? Det er ting man må finne ut. Å være innovativ er ikke altid det letteste.

 

Google+ I realiteten en helt ny tjeneste. Likevel kan den ikke sammenliknes med de andre nye tjenestene da den har markedsføringsapparatet til Google i ryggen. Vel, blir det en suksess eller ikke? Personlig har jeg liten tro på Google+. De leverer lite nytt, og ingen av funksjonene er unike. I tillegg har Facebook vist seg som veldig sterke når det kommer til å kopiere funksjoner, og å gjøre dem enda bedre. Men for all del, jeg håper de klarer å holde seg gående. Facebook trenger konkurranse. Siden Google+ ble lansert har Facebook gått mange mil for å sikre fortrinnet sitt. Om Google klarer å opprettholde en stabil brukermasse som bruker tjenesten aktivt kan dette gjøre Google sitt søk mye bedre, og det er vel det som er “b- planen”. Men hvordan skal man motivere brukere til å dele og bedømme innhold innen alle type sjangre? Helst også på flere ulike språk. Det er en stor jobb, og for å unngå at visse typer innhold blir hovedfokus må Google faktisk være helt sikre på at de har brukere som er relativt nøytrale. Om jeg søker på Google og får opp resultater som er såkalt “relevante” fordi en venn av en venn mente dette i 2010, vil jeg heller kalle det Google sin svakhet enn styrke.

 

Quora – En tjeneste hvor du kan spørre om hva som helst. Med litt flaks får du også svar. Å søke seg gjennom “trending topics” er en kjapp jobb. Her får du opp de beste svarene for det du spurte om. Tjenesten har hentet mye inspirasjon fra Yahoo Answers.

 


Interessante og inspirerende videoer for hva fremtiden kan bringe

Her har jeg valgt å linke til interessante artikler, konsepter og prøvekampanjer. Det gir en god indikasjon på hvilken retning vi er på vei.

[Artikkel]Hva kommer etter sosiale medier? http://www.guardian.co.uk/media/pda/2009/nov/24/future-of-social-networks-twitter-linkedin-mobile-application-next

[Video] Avis i fremtiden:

[Video] iphone fremtidskonsept:

Augmented reality

[Video] Fremtidens “syn”

[Video] The future of augmented reality:

[Video] WV app:

[Video] Getaway Stockholm (bilkampanje):

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: