Skip to content

Sosiale medier 2012 – hva kan vi vente oss?

November 23, 2011

Jeg snakker daglige med mennesker som lurer på hvordan man skal klare å følge med på alt som skjer innen sosiale medier. Det dukker stadig opp nye tjenester som lover å revolusjonere hverdagen. Sosiale medier er som mote. Det som er populært i dag kan være avleggs i morgen. I dette innlegget har jeg valgt å gå inn på de ulike trendene. Målet er å gi en liten pekepinn på hvor vi er på vei.

 

Shopping på nett blir sosialt (Social commerce)

Vi har sett tendenser til dette, men langt fra opplevd revolusjonen. Shopping er en sosial “greie”. Vi er avhengige av en sosial godkjennelse når vi skal kjøpe nye klær. Moteshow er en måte tilføre et produkt sosial kredibilitet. Venner er en annen måte. Hva med å kunne spørre venner hva de synes om et klesplagg. Få kjøpetips fra venner? Ikke bare er venner gode rådgivere, de er også de nye modellene. Nettsiden WIWT er et strålende eksempel på det. Social commerce vil blomstre opp i 2012. Hvorfor ta besluttninger alene når vennnene sine kan gjøre det for deg?

Et annet fenomen innen social commerce er pop-up shops. Dette handler om sette opp midlertidige butikker på sosiale medier. Jeg vil bruke den svenske butikken Lagerhaus som eksempel. De laget en pop-up shop for blogger. Ved å installere en widget/ app i bloggen kunne man automatisk tilby Lagerhaus sine varer til leserne. Selv velge ut varesortimentet, og motta en del av fortjenesten.

 

Gjennbruk av varer (recommerce)

Verdensøkonomien er i dårlig form. Selv om vi i liten grad merker dette i Norge påvirker det oss likevel. Gjenbruk, innbytter og “deals” er i vinden som aldri før. Det er populært å spare penger og gjøre smarte kjøp. Sosiale medier er den perfekte platformen å spre dette på. Forvent apps, nettsider og markedskampanjer med dette i fokus.

 

Søk blir sosialt (Google)

Vi har sett at søk er blitt en sosial aktivitet. Google innså at de ikke kunne la Facebook styre hele showet. I dag er +1 ikonet med i alle søk. I 2012 vil denne funksjonen til og med bli nyttig. For hva er vel mer relevant enn hva andre mener? Se for deg at du leter etter en god sushi restaurant i New York. Du har aldri vært der før og føler deg fortapt i alle de ulike restaurantene. Du går inn på Google og søker: “Sushi Restaurant New York”. Du finner fort ut at det finnes over 90 000 resultater. Men av disse ligger det en anbefaling fra en venn. En gammel venn har trykket +1 på en av restaurantene og kan anbefale den. Ville ikke dette gjort besluttningen enklere?

Google + har akkurat åpnet for bedrifter. På utsiden kan det likne på Facebook sin løsning. Men Google har en klar fordel, de er nummer én på søk. På sikt vil bedriften din bli mye mer synlige om du har en egen bedriftsprofil på Google+. “SEO meets social”.

 

TVen blir sosial

Når man tenker over det har TVen utviklet seg veldig tregt i forhold til andre produkter. Mye av grunnen til dette er nok leverandørene. Dette skyldes rettigheter. Men nå som stadig flere produsenter innser at kampen mot pirater er tapt vil TVen revolusjoneres. Har du aldri spurt deg selv om følgende? Hva skal jeg se på nå? Kan noen anbefale en god tv serie? Hvilken film skal jeg se på med kona? Med en sosial integrert TV kan alt dette besvares på noen sekunder. Apple, Samsung og Sony har annonsert at de vil komme med revolusjonerende produkter den nærmeste tiden.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: