Skip to content

Red Bull – et mediebrå som tilfeldigvis selger drikke

December 7, 2011

Her om dagen gikk jeg inn på Red Bull sin hjemmeside. Jeg hadde ikke forventet meg noe spesielt. Instinktivt så jeg vel for meg en nettside sentrert rudt deres eneste produkt, energidrikke. Det jeg møtte var noe helt annet. Dette er ikke nettsiden du besøker en gang for så å aldri komme tilbake. Dette er stedet du blir hektet på. En nettside som jevnlig oppdateres med ny informasjon. En side som gir deg en merverdi, uten å kreve noe som helst tilbake (sannhet med modifikasjoner). Et produkt i seg selv.

Man skulle kanskje tro at koffeinet i Red Bull (drikken) var det som var avhengighetsskapende. I realiteten er det mediet Red Bull du blir hektet på.

Det slo meg hvor mye Red Bull legger i ordet markedsføring, og hvor ekstremt bra de gjør det. De har ikke satt noen tidsfrister på kampanjene sine som andre. De har heller bygget hele bedriften om til en gigantisk (evigvarende) kampanje. Dette er identiteten deres. De har virkelig forstått den nye generasjonen. De moderne menneskene som har vokst opp med fri informasjonsflyt. Gratis videoer, gratis leksikon og gratis musikk kun sekunder unna. En generasjon så kravstor at den har forandret en hel bransje. Dette er en generasjon som kan kategoriseres som informasjonsavhengige, og som uten sin daglige dose Facebook får abstinenser. Red Bull er blitt en del av denne kulturen. OmRed Bull sine fans ikke får sin daglige dose vil de skrike etter mer. Red Bull utnytter dette for alt det er verdt.

For noen måneder siden lanserte Red Bull Media en egen langfilm. Her følger vi et team av snowboard stjerner mens de reiser jorden rundt for å besøke de beste fjellene i verden. Hvor mange andre brands gjør dette?

Hvis man har levd under en stein de siste årene og først nå hører om RedBull er det ikke usannsynlig at du oppfatter RedBull som et mediebyrå. Du vil kanskje lure på hvorfor de også selger energi drikke. En litt merkelig kombinasjon, og kanskje et desperat forsøk på å tjene penger?

Steve Jobs og Apple forstod at forbrukeren ikke kjøper tekniske spesifikasjoner, men et verktøy for å gjøre hverdagen morsom og lettere. Red Bull forstår at det ikke er drikken de selger, men opplevelsen og historien. Hvor interessant er vel egentlig energidrikke? Det er en grunn til at selve produktet nesten ikke er til stedet i reklamene, for det handler om så mye mer. Den nye generasjonen er ikke passive. De vil leke, bli utfordret og underholdt. Hele tiden. Dette forstår RedBull bedre enn noen andre. Ved å ta en titt på hjemmesiden deres ser du at de har tatt konseptet “sosiale medier” så mye lenger enn konkurrentene. De publiserer egne blader (Red bulletin), egne filmer og arrangerer egne konserter/ arrangement. Og da har jeg ikke engang nevnt at de også eier flere idrettslag.  

I 2005 kjøpte Red Bull opp et eget Formel 1 lag. I 2006 kjøpte de like greit et til. I dag (2011) har de vunnet 2 verdensmesterskap titler og tjener penger på sitt F1 engasjement.

Dette er et selskap som tar kundene sine på alvor. Engasjerer dem. Hører på dem. Utfordrer dem. I realiteten er Red bull et gigantisk internasjonalt selskap. I kundenes øyne er de nyskapende og “kule”. Dagligvarehandelens svar på Apple. Se til Red Bull om du ønsker inspirasjon!

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: