Skip to content

Diaspora*

December 21, 2011

Diaspora – the social network

Det dukker opp mange sosiale nettverk for tiden. Etter at Facebook og Twitter fikk sitt virkelige gjennombrudd forstod mange for første gang potensialet i slike tjenester. Enten motivasjonen er penger eller informasjon er gevinsten skyhøy.

Når Mark Zuckerberg startet Facebook (thefacebook.com) var han ikke motivert av penger. Han hadde en idé om å gjøre informasjon mer åpen og tilgjengelig. Grunnleggerne av Diaspora deler denne idealismen. De syntes Facebook sitt personvern er altfor dårlig og har startet Diaspora som et alternativ. Facebook er kjent for å være sleipe når det kommer til spørsmål knyttet til personvern. Eier/ CEO Mark Zuckerberg har også et relativt dårlig rykte på den fronten. Mange ble derfor overrasket da selv han valgte å sponse Diaspora. Et prosjekt som går rett i strupen på Facebook. Selv begrunnet han det med at han likte ideen, og støttet visjonen til grunderne. Plutselig så verden veldig lys ut for Diaspora.

Diaspora is intended to address privacy concerns related to centralized social networks by allowing users set up their own server (or “pod”) to host content; pods can then interact to share status updates, photographs, and other social data – Wikipedia

Mr. Youth (et markedsføringsbyrå basert i New York) kom i en undersøkelse frem til at dagens ungom er ambisiøse. De har vokst opp i en revolusjon. Og de har sett at mennesker på deres egen alder har vokst seg gigantiske over natten (Facebook, Google osv). De kan med hånden på hjertet si at også de kan forandre verden, om de bare vil. Undesøkelsen finner du her. Grunderne bak Diaspora passer denne beskrivelsen godt. Dette er mennesker som vil gjøre verden bedre. Grunnleggerne er de 4 ungdommene Dan Grippi, Maxwell Salzberg, Ilya Zhitomirskiy og Raphael Sofaer.

Gjennom fundraising tjenesten Kickstarter samlet de inn hele 200 000$ på noen måneder. De fikk enorm oppmerksomhet (blant annet i New York Times). Pengene de samlet inn ble tatt ut i lønn fordelt på alle fire slik at de kunne drive med prosjektet på fulltid. I desember 2010 var første testversjon ferdig. Den ble rullet ut til dem som i sin tid støttet dem gjennom Kickstarter, og til uavhengige utviklere. Slik fikk de feedback på funksjoner som måtte bearbeides, og utviklet så tjenesten videre. Først i November 2011 ble tjenesten lansert for flere. Det var (er) fortsatt kun snakk om en alpha versjon (veldig tidlig versjon), men den begynner å ta form. Spørsmålet nå er bare om tjenesten fortsatt er like ettertraktet.  

Sosiale medier står aldri stille. Siden 2010 har mye av bruken flyttet seg fra PC til mobil. Små sosiale tjenester som Instagram og Path spretter opp over alt. Instagram har på litt over et år fått over 15 millioner brukere. Kun på Iphone. Analytikere spår en medlemmstall på nærmere 50 millioner i løpet av kort tid.  I tillegg har aktører som Google Plus entret banen. Facebook er blitt mye flinkere innen brukervern (etter press fra offentlige myndigheter i flere land). Selve kravet til et sosialt nettverk har også vokst seg skyhøyt. Skal du konkurrere med Facebook eller Google Plus er det en stor fordel å kunne tilby bedre funksjonalitet. Så er Diaspora for sent ute? Var det en perfekt tjeneste i 2010, som allerede i 2011 er utdatert? Når tjenesten ble lansert tidlig i November var det mange kritikere som hevdet at dette var tilfellet. De som før var sterke tilhengere mente nå at Diaspora var utgått på dato, og at den ikke bragte nok til bordet for å kunne ta opp kampen med Facebook (og nå Google). 

På kun et år har Diaspora gått fra å være en toppkandidat som “the next Facebook”, til å bli en tjeneste med en svært usikker fremtid. Det er altfor tidlig å vurdere om Diaspora kommer til å bli en suksess eller ikke. Men ved å se på historien og engasjementet til grunderne er det lov å håpe. Diaspora skiller seg ut. Et friskt pust i et ellers stappfullt marked. På den andre siden er det lett å se svakheten i tjenesten. De har ingen mobil applikasjon. Tjenesten er treg (ikke tilpasset mange brukere). Om ikke dette var nok har de et veldig lite budsjett. Facebook tjener milliarder på reklame og har hundrevis av villige investorer stående i kø. De kan reallisere nye funksjoner så å si over natten. Diaspora består av 3 ildsjeler og en håndfull uavhengige utviklere. Og så lenge det er snakk om et “open source” prosjekt, uten planer om profit er en suksess avhengig av at de får inn nok frivillige utviklere i fremtiden. Men det er alltid spennende med David VS Goliat, og det blir spennende å følge med på utviklingen av Diaspora videre.

12 November, kun dager etter at Diaspora ble lansert fikk historien om Diaspora en alvorlig knekk. Ilya Zhitomirskiy ble funnet død i sin egen leilighet. Angivelig etter å ha tatt sitt eget liv. Dette er et bevis på at grundertilværelsen er hard. Om man vil forandre verden er det ikke bare penger man må bruke som innsats. 

He had a choice between graduate school and this project, and he chose to do the project because he wanted to do something with his time that would make freedom.

 

 

Anmeldelse av Diapspora som tjeneste vil komme innen kort tid.

 

 

 

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: