Skip to content

Er facebook blitt for mye?

January 18, 2012

“Taging” av bilder er en av grunnen til at Facebook har blitt så enormt stort. Facebook gjorde det mulig å “stalke” mennesker i det skjulte. Uten risiko for å bli avslørt. Via facebook fikk man tilgang til private feriebilder og annen spennende info om venner og fjernt bekjente. Dette var info som ellers var forbeholdt kjendiser i Se & Hør. For å bidra til å holde denne effekten oppe ruller nå Facebook ut funksjon etter funksjon. Nyhetsfeeden i høyre hjørne sørger for at du ikke mister en eneste oppdatering. Du får med deg hva de hører på, ser på, leser, hvor de er og hva de tenker på. Stadig fler linker til både mor, far og søsken. I noen tilfeller hele slekten. 

Facebook har mange funksjoner for å begrense innsynnet i profiler, men så og si ingen bruker disse listene. Hvorfor? Fordi det ikke er verdt det. Det er nemlig tidkrevende. I tillegg tar det litt tid å sette seg inn i det. Med over 400 “venner” er det også vanskelig å vite akkurat hvem som går hvor. Og ikke minst å vedlikeholde det. Venner kommer og går. For 4 år siden var du f.eks kanskje mye med venner du ikke snakker med i dag. Så hva skjer når behovet for å begrense profilen plutselig blir noe alle vil. For med stadig flere tjenester som automatisk deler det du foretar deg vil det skje. I den forbindelse lurer jeg på om Facebook går for langt? Vil vi egentlig dele så mye? Ja det er morsomt se hva andre holder på med. Avsløre at bestekompisen hører på Spice Girls kan være morro for mange. Men det er ikke morsomt å legge ut så mye om seg selv. Tenk bare på hvor mye en sang egentlig avslører. Har du sangen “all by myself” på repeat i en time har du vist hvilket humør du er i for hele vennekretsen din. For mange er det ikke noe problem å begrense denne delingen. På Spotify kan man f.eks gå inn i settings og endre det slik at man ikke deler automatisk. Det samme gjelder for andre tjenester.

Men veldig mange brukere orker ikke sette seg inn i dette. Ordet “settings” er for dem et slags tabu. Noe som absolutt ikke interesserer. For dem er det enklere å bare bruke tjenesten mindre. Kanskje bytte til noe annet.

Så jeg lurer på. Fører alle disse nye sosiale funksjonene til mer eller mindre bruk? Jeg tipper mindre…

 

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: