Skip to content

Hvorfor det er et marked for Instagram (og hvorfor du burde være der)

January 21, 2012

Jeg satt å tenkte litt på hva som definerer sosiale medier og suksess. Hvorfor blir f.eks Instagram en “hit” når muligheten til å dele bilder via twitter og facebook allerede er super enkelt? For å si det med en gang; å kunne legge på filtere er ikke en god nok grunn til at 15 millioner brukere hopper på bølgen.

Uten å finne relevant forskning på området er dette kun spekulering, men min første tanke er at det skyldes rammene. Presentasjonsformen. Kulhetsfaktoren. Og det faktum at alt som er nytt pirrer nysgjerrigheten. Jeg velger å sammenlikne med musikkbransjen. Det meste innen pop sjangeren resirkuleres. Dette er sanger som har det samme budskapet og den generelle rytmen over flere år. Grunnen til at sangene blir populære er at det presenteres på en ny måte. Det er inn og det tilbyr en ny start. En mulighet til å oppdage noe du tror du ikke har hørt før.

Nye sosiale medier lar deg starte på nytt. Du kan utforske og bli kjent med helt nye mennesker. Gå noen steg tilbake og bygge opp et nytt nettverk fra scratch. Og er det ikke fornuftig å si at det er lettere å få kontakt med nye mennesker på et relativt nytt nettsted med få brukere fremfor gigantene? For om du melder deg inn i f. Eks Instagram i dag har du med ett en del til felles med resten av brukerne. Du kommer når festen starter, ikke når folk stikker av til på nachspiel. Du kommer akkurat når alt handler om å bli kjent. Og så bygger man erfaringer sammen. Og når mange nok kommer kan det plutselig eksplodere.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: