Skip to content

Lyst til å bli kjent med kundene dine?

April 9, 2012

I dag er såpass viktig å følge med på og bli kjent med kundene sine har jeg valgt å bruke et innlegg på akkurat dette. For det kan virke overveldende. I dag holder det nemlig ikke å føre en enveis kommunikasjon. Nå som digitale medier begynner å få fotfeste hos bedrifter er det en oppstått en samlet forståelse for nettopp dette. Toveiskommunikasjon er er akseptert, endelig… Men hva skjer så? Hvordan fører man en toveiskommunikasjon når man ikke har peiling på hva kunden faktisk bryr seg om? Hva snakker de om? Hvordan tenker de før de kjøper nye varer? Hva ser de på som spam? Hvordan kan du legge til nytte i hverdagen deres? Det er det flere aktører som hjelper deg med. Du slipper heldigvis å gjennomføre dyre undersøkelser for å få den nødvendige oversikten. Her er to av tjenestene jeg bruker daglig:

Mr. Youth + Ypulse.com = 

Mr. Youth er et reklamebyrå basert i New York som spesialiserer seg på ungdom (Youth marketing). De slipper årlig ut rapporter som beskriver collegestudenter i detalj (årets rapport heter Class Of 2015). Hvordan beslutningsprosessen deres  er. Hvordan de legger opp dagene sine. Hvordan de bruker sosiale medier og hvilke kanaler de bruker. Ypulse.com anbefales også. Dette er en side som går ungdom på generell basis i sømmene.

Med Ypulse sitt “Youth Advisory Board” vil du få “inside” informasjon om hva som rører seg i ungdommens verden. Ungdom er definert som 13 – 30. Relativt bredt.

Trendwatching

For større merkevarer er det veldig viktig å vite hva som rører seg av nye tjenester. Hvor kundene er og om de evt flytter seg til nye tjenester. Ved å bevisst følge med på trender kan du forutsi det neste trekket. Være først ute. Slå konkurrentene dine. I dag er bilder det nye “store”. Infographics, Pinterest, Instagra, Piccsy+++. Jeg kunne fortsatt lenge. Men selv om dette først ble stort i slutten av 2011 kunne du ha sett trenden i slutten av 2010. Sosiale medier handler ikke nødvendigvis om å være først. Men det er en fordel å bringe nytte. Ved å være tidlig ute har du en utrolig fin mulighet til å utnytte dette til din fordel. Og å skape nytte for kundene dine. Dette betyr ikke at du må sette av 40 timer pr uke for å lykkes. Men det betyr at du må ha et åpent sinn. Vite hvor du skal se.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: